נערה לא הגיונית: עונה 5 של דוקטור הו

מכיוון שהסיפורים האהובים עלי הם סיפורי מסע בזמן ותעתועי זמן, אהבתי את איימי פונד מהרגע הראשון. הילדה שהדוקטור אמר לה חמש דקות ונעדר 12 שנים, שכל העונה הראשונה מתרחשת בלילה מלא התלבטויות שלפני החתונה שלה לאהובה רורי וויליאמס. זו העונה, בעיני, שממקסמת את הרווח משימוש במסע בזמן של הדוקטור, ושנהנית מקומפניון שממש מבינה את זה (בכל זאת, היא חיכתה 12 שנים לדוקטור שחזר מיד). היא שונה גם מקומפניוניות אחרות מכיוון שהיא לא קשורה לתעלומה שהדוקטור חוקר או מושפעת ממנה, היא שזורה בה כמו שאפשר להיות שזורים רק בסיפורי מסע בזמן – היא גרמה לפנדוריקה משום שהתרחיש הזה נלקח ממוחה ומדמיונה, אבל הוא יכל להלקח משם משום שהסדק, שנגרם מפיצוץ 12 שנים אחרי שהופיע בחדר השינה שלה, שדד את זכרונותיה. היו משחקי זמן כאלו גם בעבר – Bad Wolf הופיע בכל הזמן והיקום אחרי שרוז הביטה אל תוך הטארדיס, ודונה הגיעה לטארדיס ביום חתונתה בגלל ששנתיים מאוחר יותר היא הפכה להיות טיים-לורד (בערך). השימוש הזה לא חדש, אבל הוא מעולם לא נעשה בשלמות ובדיוק כמו בעונה 5.

העונה החמישית היא כמה סיפורים מקופלים יחד. היא הסיפור של נערה שלא בטוחה שהיא רוצה להתחתן, והיא בורחת הכי רחוק שאפשר, רק כדי לחזק את בטחונה במערכת היחסים. אילולא סוף העונה, כאשר הדוקטור נברא מחדש מזכרונותיה של איימי פונד, היה מדובר בסיפור המקביל לאליס בארץ הפלאות. הדוקטור מגיע באישון ליל וחוטף את איימי הלבושה בכותונת הלילה שלה. הם עוברים הרפתקאות בלתי אפשריות במהלך הלילה האחד הזה, עם סדק מסתורי שרודף אחריהם. בסוף הלילה היא מבינה שהיא אוהבת את רורי, הבלתי אפשרי בעצמו, לא לפני שהוא מת פעמיים ומציל את חייה אינספור פעמים לאורך 2000 שנים, ומתעוררת ליום חתונתה שלמה ובטוחה בהחלטות שלה.

זהו גם הסיפור על הדוקטור שלומד להכיר בחסרונות שלו ומשתקם משגעון הגדלות של סוף הספיישלים של אחרי עונה 4. זה גם סיפור על הנפש האנושית ואיך שהיא בורחת אל שיכחה.

איימי היא גם אחת הקומפניוניות היחידות (בסדרה החדשה) שהדוקטור מכיר בתור ילדה. קדמו לה "הנערה באח" מהעונה השניה (הדוקטור ה-10, אם אתם קוראים לה קומפניון. בעיני אפשר), ואחריה הדוקטור נתקל גם בקלרה הילדה. לפני כן, הדוקטור היה משהו שקורה לנערות צעירות ואבודות. פתאום הדוקטור הוא המשפיע על העובדה שאיימי היא ילדה אבודה. הרדיפה שלה אחר החבר הדמיוני שהופיע לכמה דקות, הבטיח לה הכל ונעלם, הוא מה שמגדיר אותה והופך אותה לקומפניון. בסוף העונה החמישית אנחנו עוד לא יודעים למה הטארדיס התפוצצה, אבל הדוקטור גם אחראי במידת מה לכך שהסדק הופיע ושדד את זכרונותיה (אם כי, למעשה, העונה השישית מסבכת את הכל קשות עם מסע בזמן ופרדוקסי מסע בזמן ומה שתרצו).

בתוך העונה הנהדרת הזו יש כמה פרקי סטאנד-אלון מעולים. "The beast below" הוא התחלה מעולה להרפתקאות איימי והדוקטור, "The lodger" הוא אחד הפרקים הכי מצחיקים בעונה, ומבססים יותר את דמותו של הדוקטור ה-socially awkward (שונה מאוד מהדוקטור המושלם, שתמיד אומר את הדבר הנכון ולא עושה טעויות, ומתנצל אם העולם מתאכזר למישהו. זוהי לא ביקורת, רק הבחנה). לא אכנס לזה כאן, אבל זה לא מקרה שזה הדוקטור האהוב עלי. חשבו על קסטיאל, מייקל סקוט ו-11, וחפשו את המכנה המשותף. אבל הפרק הכי יפה בעונה הוא "Vincent and the Doctor", הפרק הראשון שחוזר לדמות ידועה בעבר מבלי להפוך אותה לקריקטורה או להאדיר אותה. כן, הפרק יוצא מנקודת הנחה שואן גוך הוא האמן הגדול ביותר שחי, וגם משנה מעט את ההיסטוריה שלו, אבל ההתעסקות בדיכאון ובנפש האנושית, כפי שמתבקש שניה אחרי שאיימי איבדה את רורי אבל אפילו לא יודעת את זה, נעשית היטב וברגישות. זה לא מקרה שאת הפרק כתב התסריטאי של "Love, Actually", "ארבע חתונות ולוויה", "מיסטר בין" ועוד קלאסיקות בריטיות [וכנראה הביא את ביל ניי האדיר להשתתף בפרק].

הבעיה הכי גדולה שלי בצפיה שניה בעונה החמישית, היא ההבחנה בכל נקודות ההשקה בין קלרה ואיימי [ספוילרים לעונה 7 מכאן והלאה].

הדוקטור מחפש את קלרה ומגיעה אל קרלה בת זמננו, שהיא הסיבה לכך שהדוקטור בכלל מחפש אותה. היא שזורה בהיסטוריה של הדוקטור משום שהטארדיס (בערך) פיזרה אותה לאורך ההיסטוריה שלו. הדוקטור מתייחס פעמים רבות לאיימי בתוך הנערה that doesn't make sense. הוא שואל אותה איך זה שהחיים שלה לא הגיוניים, ואפילו מתעצבן בגלל זה כמה פעמים, כמו עם קלרה. הוא מסתיר ממנה סוד גדול (טוב, כמה סודות גדולים, אבל בעיקר את רורי אחרי היעלמותו). גם איימי וגם קלרה מתעמתות באיזשהו שלב עם העובדה שהן חושבות שהן אשת סודו של הדוקטור, שלמעשה מסתיר מהן דברים. שתיהן מתבקשות ומבקשות להזכר ("Remember"). שתיהן קשורות לריבר סונג (איימי באופן ברור, קלרה היא זו שמביאה אותה לקבר של הדוקטור בסוף העונה השביעית, אחרי שהיא מוציאה אותה מהספריה, וכנראה זה עוד ייחקר בעתיד). שתיהן מתוארות בתור חסרות פחד (למרות שאצל איימי זה אמין יותר, כשהיא בת 7 ולא מנידה עפעף כשאיש זר שמופיע בביתה והיא מכינה לו אוכל). גם עם קלרה היה שימוש בסדק, כדי לגרום לה לשכוח את העובדה שהדוקטור לא בוטח בה, וגם היא נזכרה בסוף.

בקיצור, צפיה שניה מחדדת שקלרה היא גרסה חיוורת של איימי פונד, ומעניין אותי להבין למה. מכיוון של-11 ולקלרה יש עוד שני פרקים בסך הכל, אני מקווה שיגיעו לאיזושהי מסקנה כבר שם, ולא יחכו ל-12 שיסגור את הסיפור הזה. איימי לא היתה יכולה להמשיך עם אף דוקטור אחר, וקלרה אמנם מכירה את כל הדוקטורים, אבל הפן הזה של הסיפור צריך להגמר עם 11.

אולי אם קלרה היתה מקדימה את איימי היא היתה מוצלחת יותר (אני מנחשת שלא, כי קארן גילאן ומאט סמית' אדירים יחד). בכל מקרה, שלא כמו במסע בזמן, התרחשויות מאוחרות לא יכולות לשנות את העובדה שעונה חמש מצויינת. היא מהודקת, יש לה רעיון אותו היא מעבירה היטב, הקצב שלה מצויין ואין רגעים דלים, וכל הדמויות שמשתתפות בה נהדרות.

לצפיה נוספת:
הדייר:

סיום העונה:


3 מחשבות על “נערה לא הגיונית: עונה 5 של דוקטור הו

  1. אני גם מחובבי מאט סמית', שלטעמי הגיע בדיוק ברגע שדייויד טננט כבר נהיה יותר מדי טננט (אם כי נדמה לי שהאשמה בכך בסופו של דבר נופלת על הטקסטים האובר דרמטיים שדיויד טי ראסל כתב לו בספיישלים המסיימים). הבעיה היא מופאט. העונה החמישית אכן חמודה לאללה, אבל אחריה מופאט כבר הסתבך בעלילות הארוכות של עצמו, הכניס שלל פרקי stand alone מבאסים רצח (הפיראטים, הזה עם איימי המבוגרת וכו'), מיחזר פה ושם (כמו שאמרת על קלרה, שהיא הנערה הבלתי אפשרית ואיימי הנערה שחיכתה – ממש שמות ספרים להמשכי הנערה עם קעקוע הדרקון) ופשוט הרדים משעמום את המותג כולו.

    • הבעיה שלי היא לא עם טננט, אלא עם 10, שהוא דוקטור קצת משעמם בעיני (בגלל הדרמטיות הזו, ובגלל שהוא יוצא כזה מושלם תמיד).
      את עונה שש אני *מאוד* אוהבת. גם את פרק הפיראטים (עוד הזדמנות להרוג את רורי! אם כי זה באמת הפרק החלש בעיני בעונה), ובמיוחד את פרק איימי המבוגרת. העונה בכללותה, בעיני, מצויינת. אני רואה אותה עכשיו בפעם השניה, וזה כיף כמו בפעם הראשונה.
      שנאמר, מזל שלא כולם אוהבים את אותו הדבר, כי אז היה ממש משעמם 😛

  2. פינגבק: השעון מתקרב לחצות: "זמנו של הדוקטור" (ספוילרים לרוב) | קסטיאל ועוד

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s